februari 14, 2020

Een interview met Jack en Jenny over hun zonne-energiesysteem

by Kai van de Wiel in Projecten
Aantal panelenCapaciteitBijzonderheden
206.500 WpParallel geschakeld o.b.v. SolarEdge

Voor de eerste vraag neem ik jullie helemaal mee terug naar de start van jullie zoektocht. Waren jullie al bezig geweest met de aanschaf van zonnepanelen voordat jullie met ons in contact kwamen?

Jack: Nee, we waren niet echt bezig met zonnepanelen. We zijn vooral warmgelopen voor de zonnepanelen omdat onze buren en hun overburen ermee aan de slag gingen. Verderop in de straat, waar jullie eerder hadden geïnstalleerd, zag ik jullie bus staan. Wat mij opviel was dat jullie er ’s ochtends vroeg waren en in het begin van de middag alweer klaar waren met de klus. Vervolgens zagen we jullie een paar weken later bij andere buurtgenoten staan. Met hen hebben we vervolgens gepraat en zij waren erg enthousiast, dus zo is het balletje gaan rollen.

Naast het feit dat jullie ons aan het werk hebben gezien en er met de buren over hebben gepraat, hadden jullie dus niet eerder over zonnepanelen nagedacht?

Jenny: Nou, het zat wel in ons achterhoofd. We maakten met de buren regelmatig grapjes om elektrisch te gaan rijden, maar het wordt wel enorm gestimuleerd als zij dan aan de slag gaan met een goede partij die zonnepanelen installeert.

Zonnepanelen bij Jack

Zijn jullie vervolgens, na het zetje in de rug van de buren, gaan rondkijken wat er allemaal te kiezen viel op het gebied van zonne-energie?

Jack: Nee, ervan uitgaande dat de buurtgenoten al het vooronderzoek hadden gedaan naar de beste partij en het beste zonnepaneel, hebben wij ter vergelijking bijna geen onderzoek gedaan. Uiteindelijk gaat het om het totaalpakket en als de verschillende buren dan bij jullie zijn uitgekomen en ze zijn enthousiast, is dat voor ons veel waard. Verder hebben we naar het prijsplaatje en de terugverdientijd gekeken en ook dat sprak ons erg aan.

Was naast het vertrouwen en de prijs ook jullie eigen energieverbruik nog een drijfveer om zonnepanelen aan te schaffen?

Jack: Nou, ik was me eigenlijk niet zo bewust van ons eigen verbruik. Je krijgt natuurlijk van je energiemaatschappij elke maand een bericht van je maandverbruik met daarbij een prijs. Dat zit in je hoofd en je neemt het voor waar aan. Aan het einde van het jaar kijk je vervolgens of je geld moet bijbetalen of terugkrijgt en dat is het wel.

Op het moment dat de zonnepanelen in beeld kwamen, ga je toch eens informeren wat de buren aan energie verbruiken en vergelijk je dit met je eigen hoge verbruik. Dus ja, wij werden ons er wel bewust van en wilde iets aan ons relatief hoge energieverbruik doen. Zonnepanelen zijn dan, zeker met het oog op de winst voor de lange termijn, een zeer interessante oplossing.

Op een gegeven moment komen jullie via de buren bij ons terecht. Wat is uiteindelijk de reden dat jullie voor ons als partij hebben gekozen?

Jack: Er waren überhaupt geen andere partijen in beeld en dat komt puur omdat jullie zo snel konden schakelen. Allard Tjon pakte mijn offerteaanvraag via jullie website gelijk op en belde me direct om een aantal zaken te bevragen. Daardoor ging het balletje direct rollen. Erg snel daarna heb jij (red. Kai) voor ons een offerte opgemaakt en ben jij ons verder gaan helpen in het proces. Wessel Uijterwaal, de hoofdmonteur, is vervolgens op jouw verzoek langsgekomen voor een schouw en jullie konden vrijwel direct het systeem opleveren. Daarmee was het eigenlijk zo geregeld.

Daarnaast was de prijs natuurlijk in orde. Ik heb ook nooit een prijsvergelijking gedaan, want de prijs voelde gewoon goed, zeker in combinatie met de gang van zaken. Daarnaast heb ik hier in de omgeving meerdere partijen aan het werk gezien en die hebben toch wel een andere werkwijze.

Kun je zichtbare verschillen aanwijzen?

Jack: De manier van werken is gewoon anders. Er werd rommeliger gewerkt. Neem bijvoorbeeld de dakpannen, die tijdens de installatie kapot gingen, deze werden gewoon vanaf het dak op straat gegooid. Dat is gewoon iets minder verfijnd. Jullie namen de dakpannen bijvoorbeeld netjes mee naar beneden en brachten ze terug naar de zaak. Daarnaast werkten de drie jongens hier gewoon super netjes. Dat zijn allemaal zichtbare verschillen.

Buiten de monteurs is het ook jullie werkwijze, die van Allard en die van jou. Als ik een vraag had werd er direct gereageerd, als er iets niet helemaal goed ging of er was iets onduidelijk kwamen jullie altijd met een eerlijke antwoord en een concrete oplossing. Dat maakt gewoon een groot verschil.

Zonnepanelen bij Jack

Het voortraject zit er dan op en de installatiedag breekt aan. Je hebt mij gezien, je hebt Wessel over de vloer gehad voor de schouw, maar je moet toch altijd nog ervaren hoe onze monteurs vervolgens te werk gaan. Hoe hebben jullie die installatiedag zelf ervaren?

Jack: Ze kwamen binnen, schudden je de hand en stellen zich netjes voor. Dat voelt meteen goed en dan heb je er direct vertrouwen in dat het die dag goed gaat komen. De jongens zijn de rest van de dag hard aan het werk geweest en ik heb nergens last van gehad. Je ziet ze af en toe de zonnepanelen en andere materialen naar boven tillen en ik heb ze met de lunch koffie en broodjes aangeboden.

Het is natuurlijk ook een goed teken als ze gewoon hard bezig zijn en je ze niet ziet. De één is bezig met het binnenwerk en de elektra, de ander ontfermt zich over de zonnepanelen en het frame en je ziet ze daarin op een goede manier samenwerken.

Tijdens een installatie gaat er ook weleens iets mis. Ik vind het belangrijk om ook die kant van de medaille te laten zien. Bij jullie installatie hebben we bijvoorbeeld een fout gemaakt. Deze ontdekte we toen ik na afloop van de succesvolle installatie foto’s ben komen maken voor de website. Ik zag direct dat wij Full Black zonnepanelen hadden geïnstalleerd in plaats van de geoffreerde Mono zonnepanelen. Vervolgens heb ik dit direct bij jullie gemeld. Het feit dat ik hier tegenover twee zeer tevreden klanten zit, verraad natuurlijk dat dit goed is afgelopen, maar ik ben heel benieuwd wat jullie hiervan dachten destijds? Verloor ik daar niet een deel van het vertrouwen dat was opgebouwd gedurende het installatieproces?

Jack: Nee. Wat moet je daar dan van vinden op zo’n moment? In zo’n situatie gaat het erom dat een dergelijke fout of vergissing wordt opgelost en dat gebeurde. Je kwam direct met een aantal verschillende oplossingen. Eén van de opties was bijvoorbeeld om het Mono zonnepaneel alsnog te installeren. In dat geval hadden alle zonnepanelen echter weer van het dak af gemoeten en waren zowel wij als jullie hier veel tijd aan kwijt geweest.

Heel eerlijk gezegd vond ik de Full Black zonnepanelen, die nu op het dak liggen, ook een stuk mooier. Het pijnpunt was echter dat deze als geheel minder kilowattuur zouden opbrengen dan jullie in de originele offerte hadden berekend. Ik ben toen voor mezelf gaan rekenen en uiteindelijk zijn we samen tot de conclusie gekomen dat we dit verschil in opbrengst konden overbruggen door twee Full Black zonnepanelen extra te monteren. Vanuit het voortraject wisten we dat hier ruimte voor was op het dak en jij hebt vervolgens aangegeven dat jullie deze zonnepanelen kosteloos zouden bijplaatsen. Door pech met jullie bussen, konden jullie die dag niet installeren, maar ook hier heb je direct contact met ons opgenomen, uitgelegd wat er aan de hand was en gaf je direct aan dat jullie op een andere dag zouden langskomen.

Als ik toch nog even mag inhaken. Ik vind het zo opvallend dat ik, ondanks  deze ‘tegenslagen,’ hier gewoon tegenover twee tevreden klanten zit die een prachtige en positieve Google review van 5 sterren hebben achtergelaten en die het ontzettend leuk vonden om geïnterviewd te worden door mij. Waar komt dit goede gevoel vandaan?

Jack: Dingen gaan mis, maar ze worden wel gelijk opgepakt. Ik hoef er niet 23x achteraan gegaan voordat er eindelijk iets gebeurt.

Jenny: Ik wil hier ook even aan toevoegen dat er niet om de hete brei wordt heen gedraaid. Kijk, dingen kunnen misgaan en busjes kunnen niet starten, maar dat wordt ook gewoon gezegd. Het is niet zo van ‘het komt goed mevrouw, we zijn er over 10 minuten waarschijnlijk wel’. Nee, de dingen die worden gezegd, kloppen gewoon. Het stukje transparantie dat jullie geven, dat geeft in zo’n situatie dan gewoon de doorslag. Natuurlijk is het zowel voor ons als voor jullie vervelend, maar je weet wel waar je als klant aan toe bent en er wordt direct geschakeld om een met een passende oplossing te komen.

Jack: Je ziet pas hoe een bedrijf werkt op het moment dat er iets misgaat. In jullie geval zagen we dat er direct een goede communicatie was en er openheid van zaken werd gegeven en dat voelde voor ons enorm prettig.

Duidelijk, dankjewel. Als je nu moet kiezen in het hele proces dat je met ons hebt doorlopen, wat sprong er dan echt uit? Wat is dat ene punt geweest dat ons maakte tot de beste partij voor de klus?

Jack en Jenny : De persoonlijke benadering. Ik zat even te twijfelen tussen zaken als de prijs, de snelheid van communiceren en de netheid van werken, maar de persoonlijke benadering maakt jullie wel echt tot wie jullie zijn als partij. Er zijn er namelijk genoeg leveranciers die snel offreren en er hebben er een hoop een goede prijs, maar uiteindelijk gaat het om de klik die je moet voelen met een partij en die was er met jullie gewoon. We hebben ook niet twintig ‘ mannetjes’  over de vloer gehad; iedereen die langs kwam, had een duidelijke taak, droeg bij aan het project, nam de tijd voor onze vragen en opmerkingen. Dat gaf ons gewoon een goed gevoel.

Jullie hebben de zonnepanelen nu ongeveer twee maanden. Mijn eerste vraag is hoe ze nu werken en mijn tweede vraag is of je een verschil merkt? Draai je nu bijvoorbeeld een was overdag in plaats van ’s avonds of laat je de lampen niet meer onnodig aanstaan waar je dit voorheen misschien wel deed?

Jack: *lacht* Ja, iedere keer als de zon schijnt, pakken we direct de app erbij om te kijken hoe goed het systeem het doet en hoeveel energie er wordt opgewekt. Of ik ben bijvoorbeeld de hond aan het uitlaten en vergelijk in het voorbijgaan even onze opbrengst met die van de buurman door middel van onze apps.

Daarnaast krijgen we nu ook van Nuon een maandelijkse overzicht waarin staat hoeveel kilowatt we hebben terug geleverd. Dat is nieuw en erg leuk. Je ziet de energierekening dalen en dan hebben we nu natuurlijk nog te maken met de wintermaanden, maar van de zomer wordt het helemaal mooi om dit in de gaten te houden.

Dan de slotvraag. Je ziet dat steeds meer mensen nadenken over het aanschaffen van zonnepanelen. Wat zouden jullie hen willen meegeven en waarom zou je hen aanraden om een zonne-energiesysteem aan te schaffen?

Jack: Kijk, ik ben geen klimaatgoeroe en ik heb ook niet direct last van klimaatschaamte, maar wat voor ons het belangrijkste argument was, is dat we gewoon gaan verdienen aan ons systeem. Dat is voor mij heel eerlijk gezegd de hoofdreden. Je krijgt daarnaast dankzij jullie BTW teruggaveregeling ook nog eens gratis de BTW terug. Neem daarbij dat je op dit moment 0% rente krijgt op je spaarrekening en dan is de keuze snel gemaakt.

En natuurlijk is het dan mooi dat daar de klimaatargumenten achteraan komen en dat we nu op onze manier een steentje bijdragen, maar in eerste instantie is de aanschaf van zonnepanelen gewoon een zeer slimme en rendabele investering die we iedereen zouden aanraden.

Wilt u ook een rendabel en duurzaam zonne-energiesysteem? Wij staan u van begin tot eind bij met persoonlijk en eerlijk advies. Vraag nu een vrijblijvende offerte aan. 

Kai met zonnepaneel