Panelen
Capaciteit
Bijzonderheden
Parallel geschakeld o.b.v. SolarEdge
Zonnepanelen zijn niet zomaar een aankoop. In hoeverre waren jullie al met de aanschaf van zonnepanelen bezig toen jullie je bij ons meldden voor een offerte?
We hadden eigenlijk al voor onszelf besloten dat we het gingen doen. Op mijn werk gaven een aantal collega’s aan dat het financieel zeer aantrekkelijk is om zonnepanelen aan te schaffen. Voor mij speelt er daarnaast ook nog de maatschappelijke verantwoordelijkheid. Als je jezelf gaat verdiepen kom je erachter dat naast de financiële voordelen er ook serieuze maatschappelijke voordelen zijn.
Verder heb ik een neef in de installatietechniek. Ik heb hem gewoon eens gevraagd: “stel nu dat ik geld op de bank heb staan, wat kan ik daar het beste mee doen? Zonnepanelen, een warmtepomp of een palletkachel?” Hij gaf aan dat je jezelf moet afvragen hoe groot de impact is van een dergelijke ingreep. Zonnepanelen worden in één dag geïnstalleerd, wekken direct energie op en de businesscase is aantoonbaar én voorspelbaar. Of de terugverdientijd nu 5 of 7 jaar is, de resultaten zijn allemaal te berekenen en zo heb je dus geen gerommel in de marge. Bij warmtepompen is de investering bijvoorbeeld veel groter, is de terugverdientijd veel langer en is er echt spraken van een verbouwing. Je krijgt namelijk vijf of zes van die grote airco’s voor je deur.
Deze afwegingen speelden mee en aan de hand daarvan ben ik gaan zoeken. Toen mijn vrouw ook nog eens aangaf dat ze al heel lang zat te denken aan zonnepanelen was de kogel door de kerk.
Als ik het goed begrijp kwam jullie besluit dus tot stand op basis van buurtgenoten, mensen waarmee je werkt en kundige familieleden?
Ja, eigenlijk was het een stukje bewustwording. Ik had er nog nooit echt bij stilgestaan en op het moment dat je er dan mee aan de slag gaat en dingen gaat uitzoeken besef je ‘natuurlijk moet ik dit doen.’ Daarnaast zie je plots ook hoeveel andere mensen ermee bezig zijn.
Was er naast de prikkels uit je omgeving ook een praktisch motief? Met andere woorden, had je bijvoorbeeld behoefte aan zonne-energie met het oog op je energiegebruik en vooral de kosten?
Natuurlijk was er ook een economische prikkel. Als we er even heel praktisch naar kijken, dan kost het in mijn geval 10.000 euro, verdien je het binnen 5 tot 7 jaar terug, heb ik mijn investering over 10 jaar verdubbeld én heb iets op het dak liggen wat nog 15 jaar meegaat en geld oplevert. Dus dan is het een no brainer.
Het enige wat je dan moet doen is finetunen: hoeveel zonnepanelen wil ik hebben, welk zonnepaneel wil ik hebben, waar wil ik de omvormer hebben hangen, maar daar kwam ik samen met jullie goed uit. De beslissing was genomen, en voor de technische zaken en invulling hebben we jullie vervolgens ingeschakeld.
Dat was precies mijn volgende vraag. Je weet op een gegeven moment wat je wilt en dan moet je de keuze gaan maken wie het gaat uitvoeren. Het landschap van zonnepaneelaanbieders is vrij groot geworden. Hoe kwamen jullie bij ons terecht?
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik dit niet precies meer weet. Ik ben vrij gestructureerd research gaan doen en heb bij verschillende partijen offertes opgevraagd. Bij sommige, zoals Nuon, was het één klik en werd ik gebeld, bij anderen moest ik een aantal vragen op een formulier invullen en kreeg ik direct een voorstel opgestuurd. Ik ben daarnaast gaan rondvragen bij mijn collega’s en buurtgenoten wat zij hadden betaald. Uiteindelijk had ik een hele Excel sheet met informatie.
In dit proces kwamen mijn buren, waar jullie inmiddels ook zonnepanelen hebben geïnstalleerd, bij mij aankloppen dat ze interesse hadden en toen ben ik, als een soort voorman, verschillende partijen gaan contacten.
Daarbij is allereerst het voorkomen belangrijk. Als je namelijk goede partijen hebt, die weten wat jij wilt, dan biedt iedereen ongeveer hetzelfde aan. Eén partij was bijvoorbeeld veel te commercieel, die hadden een gelikt verhaal, maar wisten in essentie niet welke producten ze nu eigenlijk verkochten.
Ik hou mezelf tijdens mijn werk bezig met dit soort keuzeprocessen. Op basis van die ervaring had ik een RFQ opgesteld. Dit is een soort ranking systeem waarbij iedereen op verschillende onderdelen punten kan scoren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de snelheid van reageren en de prijs van een offerte. Op deze en andere punten scoorden jullie het beste. Ja, dan is de keuze snel gemaakt.
En dan heb je nog mijn eigen gevoel. Jullie hadden ook een hoge gunfactor. Als je tegenover iemand zit en je hebt intensief contact met iemand, dan heb je daar een bepaald gevoel bij. Ik had bij jullie gewoon het idee, die Kai en zijn BestBuySolar, die gun ik het ook gewoon dat zij de klus mogen uitvoeren. Die kan je in de pocket steken, maar het is echt verdiend.
Als ik je dus goed begrijp is die de snelle en duidelijke communicatie, de prijs en de gunfactor belangrijk geweest in het maken van jouw keuze. Als je er nu echt één ding uit moet pikken op basis waarvan je voor ons als bedrijf hebt gekozen, wat is dat dan?
Dat is lastig. Het was een overall goed gevoel. Dat is misschien wat gek in deze om te zeggen, omdat je vooral rationeel moet nadenken, maar ik had er gewoon een goed gevoel bij. En dat heeft vooral te maken met de mensen. Allereerst met de verkoop, met jou (Kai), maar daarnaast zie je het ook bij de rest van jullie mensen terug. De mannen die komen om alles te installeren, de langdurige montagegarantie, de BTW teruggaveservice én het feit dat jij nog een keer terugkomt om mij te helpen met een API key. Dat stuk klantgerichtheid zit er gewoon in en dat uit zich in het voortraject, tijdens de uitvoering en in het natraject.
Daar wil ik ook nog even de feedback van anderen over jullie aan toevoegen. Je kijkt eens op de website, je leest wat recensies en je schiet wat mensen aan die klant bij jullie zijn (geweest) en deze vertellen eigenlijk allemaal het verhaal wat ik hier nu ook houd: klantgericht, ze staan achter hun eigen producten en ze hebben vakkundige mensen in dienst.
Dan is jullie keuze gemaakt en zeg je ‘ga het maar doen.’ Tot dat moment heb je natuurlijk vooral met mij gesproken en gecommuniceerd en dan komen onze jongens langs. Hoe heb je dat beleefd, die installatiedag?
Ik was absoluut onder de indruk. Ik krijg weleens vaker mensen over de vloer die iets moeten doen, maar dit was echt indrukwekkend. Allereerst stellen ze zich allemaal netjes voor, hebben we samen een bak koffie gedronken en leggen ze uit wat ze gaan doen. Vervolgens, ja hoe zeg ik dat goed, hebben jullie ze wel ‘goed opgevoed.’ Ze voeren het werk op een hele nette manier uit en hebben goede manieren. Ik had rustig even mijn huis kunnen achterlaten om een boodschap te gaan doen bij de Albert Heijn. Ik voelde me er heel prettig bij. Ik heb op een gegeven moment zelfs de sleutel van de voordeur afgegeven zodat ze niet constant hoefde aan te bellen als ze naar binnen wilde.
Het zit hem daarnaast ook in kleine, maar wel zeer relevante dingen. Op een gegeven moment vroeg een van de monteurs die hier in de hal aan het werk was of ik een stofzuiger voor hem had zodat hij direct kon zorgen dat het er weer netjes uitzag. Ook deden ze iedere keer als ze naar boven liepen netjes hun schoenen uit of veegden ze eerst grondig. Het klinkt simpel, maar ik heb ook meegemaakt dat ik na afloop van een klus een hele poetsploeg door mijn huis kon halen. Daarbij vertel ik deze dingen weer door aan mijn buren en andere mensen en dat is toch een visitekaartje.
Leuke anekdote. Ik ben zelf heel technisch dus ik had van te voren een test uit een verzekeringsblad opgezocht aan de hand waarvan ik kon checken of jullie alles netjes hadden uitgevoerd. Ik moest bijvoorbeeld de dak doorvoer checken en het kabeltraject, maar ik heb gedurende de dag gewoon gezien dat die mannen wisten wat ze aan het doen waren. Dat vertrouwen heb je dan gewoon.
Alles is netjes uitgevoerd en opgeleverd, jullie zijn tevreden en ons wegen scheiden zich. Dan is natuurlijk nu de vraag ‘hoe werkt het systeem en ben je er tevreden mee?’
Ik ben er zeker tevreden mee. Het ziet er netjes uit, het ligt strak op mijn dak, alle kabels zijn weggewerkt en ze doen het, ondanks de wintermaanden, erg goed. Ik ben bijvoorbeeld dagelijks met onze buren de opbrengst aan het vergelijken via de SolarEdge app. Mijn andere buurman zal zich waarschijnlijk kapot lachen, want die weet hoe hoog de opbrengst in de zomermaanden is, maar je bent er toch bewust mee bezig.
Het voegt ook gewoon iets toe. Ik kan met mijn technische achtergrond en jouw hulp bijvoorbeeld nog beter inzicht verkrijgen in mijn verbruik en je bent toch bewuster bezig met je energiehuishouding. Ik kwam deze week bijvoorbeeld ’s avonds laat binnen en ik deed direct het licht achter me uit in de gang. Dat is iets wat ik ook van veel buren en collega’s heb gehoord.
Je hoort het inderdaad heel vaak, dat mensen er in huis bewust mee bezig zijn. Ze draaien bijvoorbeeld een was overdag in plaats van ’s avonds of doen net als jij het licht achter zich uit. Merk je nog andere verschillen in het ‘voor’ en ‘na’ plaatje?
*barst in lachen uit* Ja, je hoort nu helemaal bij de club hè. Het was me op mijn werk al eerder opgevallen dat in het voorjaar op een mooie zonnige dag mijn collega’s beneden bij de koffiemachine stonden met hun telefoons. Dan waren ze gewoon hun opbrengsten aan het vergelijken met behulp van de app. Daar hoor ik nu bij. Totaal onbelangrijk natuurlijk, maar wel heel leuk.
Ik kom nu ook in contact met andere eigenaren van zonnepanelen. Je gaat met elkaar spreken, kijkt hoe je nog bewuster bezig kan zijn met bepaalde zaken en steekt anderen weer aan met deze ideeën. Dat is natuurlijk wel een mooie ontwikkeling.
Je bent tevreden, de installatie is goed gegaan en je bent nu ook bewuster bezig met je energieverbruik en aanverwante zaken. Wat zou je tegen de mensen willen zeggen die nog geen zonnepanelen hebben? Wat is de meerwaarde voor hen?
Je wordt natuurlijk een stuk groener en duurzamer, maar als ik heel eerlijk ben dan heb ik er in eerste instantie voor gekozen, omdat je gewoon een geldfabriek op je dak krijgt. De bank en de rente brengen nu gewoon niks op en de businesscase van zonnepanelen is erg overtuigend. Je vervult die groene idealen en doet dat ook nog eens op een financieel aantrekkelijke manier. Je bent een dief van je eigen portemonnee als je het niet zou doen. Je moet het geld natuurlijk wel hebben, maar als je het hebt, dan is het gewoon een uitgemaakte zaak.
Heeft u zich wel eens afgevraagd wat de installatie van zonnepanelen u kost én oplevert? Wij staan u bij met persoonlijk en eerlijk advies.