Wanneer wij uw zonnepaneelsysteem hebben geïnstalleerd, de monteurs in de bus stappen en u de afrondende zaken heeft doorgesproken met onze adviseur is de kous niet af.
Sterker nog, de nieuwe zonnepanelen op uw dak zullen de komende 25 à 30 jaar op volle toeren gaan draaien. Het is aan ons om er samen met u hoogstpersoonlijk voor zorgen dat dit op een goede en veilige manier gebeurt. Hiervoor dient onze montagegarantie van 10 jaar en de uitgebreide afterservice die wij bieden.
Vandaag voegen we hier een hoofdstuk aan toe: de storingshulp voor uw zonnepanelen. Een blog en bijgevoegde manuals waarmee wij u duiding geven en tools bieden om – waar mogelijk – zelf als ‘servicemonteur’ op te treden bij een verstoring van uw zonnepaneelsysteem.
Storingshulp bij zonnepanelen: samen houden we uw systeem draaiend
Laten we allereerst duidelijk maken dat wij altijd voor u klaarstaan wanneer het gaat om uw zonnepanelensysteem. Zowel voor, tijdens als na de installatie van uw zonnepanelen bieden we u een helpende hand bij een (vermoedelijke) storing of eventuele andere problemen rondom uw zonnepaneelsysteem.
Onze logistieke afdeling staat altijd voor uw klaar en waar nodig komt er een servicemonteur bij u langs. Logisch voor ons, waardevol voor u en het beste voor uw zonnepanelen.
Dankzij het goede contact wat we – tot ver na de installatie van de zonnepanelen – hebben met onze klanten krijgen we veel feedback. En tussen deze feedback zit een veelgehoorde vraag: Hoe kan ik eventuele (kleine) verstoringen van mijn zonnepaneelsysteem zelf oplossen/herkennen? Dit is voor ons een belangrijke reden geweest om dit blog te schrijven. Wat gaan we in de volgende alinea’s aan informatie behandelen:
- Een korte en bondige uitleg van de belangrijke indicatoren op uw Enphase Envoy module, uw SolarEdge/Growatt omvormer of uw TP-link (Wifi extender).
- Bijbehorende links naar de handleidingen van deze modules.
- Verschillende oplossingen die u zelf kunt toepassen wanneer u een verstoring van uw zonnepanelen constateert.
De zonnepanelen op uw dak worden aangestuurd en leveren hun prestaties op basis van de modules (omvormers – Envoy/Q Relay) die wij in uw huis hebben geïnstalleerd.
Duiding over hoe u een storing in uw systeem kunt herkennen en een helpende hand op deze storingen op te lossen zijn daarom op hun plaats.
De Enphase Envoy module
Deze communicatiemodule – die in uw meterkast of bij de PV-verdeler is gemonteerd – geeft u in één oogopslag een pakket aan informatie over uw zonnepaneelsysteem en de werking hiervan. Cruciaal bij het lezen van deze informatie zijn de lampjes op deze module. Onderstaand volgt een overzicht waarin we uitleggen wat de betekenis is van deze lampjes en hoe u dient te handelen bij een eventuele verstoring van uw zonnepaneelsysteem
Knipperende lampjes
Wanneer één van bovenstaande lampjes knipperen kan dit twee dingen betekenen:
- Het zonnepaneelsysteem is aan het opstarten of er wordt een verbinding gemaakt tussen twee verschillende onderdelen in uw systeem (bijvoorbeeld de Envoy en de Micro Omvormer). Dit zal vaak in de in de ochtenduren voorkomen.
- Er wordt een scan gemaakt van of update uitgevoerd voor één of meerdere onderdelen van uw zonnepaneelsysteem.
De SolarEdge omvormer²
De centrale omvormer van SolarEdge (1 of 3 – fase) hangt vaak binnenshuis. Deze omvormer heeft drie verschillende lampjes met ieder hun eigen betekenis.
Groene lampje
Brandt dit lampje dan is er – u raadt het al – geen sprake van een verstoring in uw zonnepaneelsysteem. Er wordt volop stroom opgewekt. Knippert dit lampje dat betekent dat de omvormer aan het aan/uitschakelen is.
Rood lampje
Er is sprake van een verstoring in uw zonnepaneelsysteem. Neem direct contact op met ons en er komt een servicemonteur langs om u te helpen.
Blauw lampje
Het blauwe lampje heeft alles te maken met de netwerkcommunicatie van uw omvormer. Wanneer dit lampje niet brandt of knippert terwijl het groene lampje brandt dan produceert uw zonnepaneelsysteem gewoon stroom. U ziet in uw monitoring app echter geen opbrengstgegevens omdat er een netwerkstoring is.
Blauw lampje knippert
Knippert het blauwe lampje dan betekent dit dat de omvormer verbinding heeft met uw internet/modem, maar niet met de SolarEdge server. Check of dit probleem na 24 uur is opgelost. Is dit niet het geval, bel ons dan.
Uw omvormer kan op verschillende manieren verbonden zijn met het netwerk. Over de verbinding op basis van een TP-link (Wifi extender) komen we later dit blog te spreken. Daarnaast kan uw SolarEdge omvormer met een directe kabel zijn aangesloten op uw modem. Wanneer in dit geval het blauwe lampje niet brandt, moet u allereerst checken of de kabel goed in de omvormer en uw modem zit. Eventueel kunt u de kabel in een andere toegangspoort van uw modem steken. Gaat het blauwe lampje na verloop van tijd niet aan bel ons dan. Een servicemonteur komt u helpen.
De Growatt omvormer
Wanneer uw zonnepaneelsysteem werkt op basis van een Growatt omvormer is het eigenhandig constateren van een storing gemakkelijk. De Growatt omvormer heeft een statuslampje.
Dit lampje brandt groen wanneer het systeem actief is en zonnestroom opwekt. Wanneer het lampje rood brandt is er sprake van een storing in uw zonnepaneelsysteem en dient u ons te bellen. Brandt het lampje niet dan is sprake van een opstartend of afsluitend systeem – bijvoorbeeld in de ochtend en avonduren of op een zeer bewolkte dag.
De TP-link
In sommige gevallen sluiten wij uw zonnepaneelsysteem met behulp van een TP-Link aan op uw Wifi netwerk.
Ook in deze TP-link kan een storing of defect optreden. In het geval van een dergelijke verstoring kunt u dit wederom checken aan de hand van uw monitoring app. In deze app zult u geen gegevens zien binnenkomen. Ziet u aan de hand van de groene lampjes op uw Envoy (Enphase) of omvormer (SolarEdge) dat het zonnepaneelsysteem wel stroom produceert, dan weet u dat er sprake is van een netwerkstoring.
Uitleg werking en oplossing
Wanneer uw Wifi extender of TP-link optimaal werkt zullen de lampjes aan de rechterkant van de cirkel allemaal branden. Is dit niet het geval dan kunt u de storing in uw zonnepaneelsysteem eenvoudig zelf herstellen.
Allereerst kunt u proberen de TP-link te resetten door middel van een smal object bijvoorbeeld een paperclip of een pen. Vervolgens kunt u met behulp van de handleiding⁴ uw TP-link opnieuw instellen. Daarnaast kunt u altijd proberen de aardlekautomaat/groep van de zonnepanelen – te vinden in de meterkast of bij de PV-verdeler – uit te schakelen gedurende een minuut. Door deze vervolgens weer aan te zetten zal het systeem opnieuw opstarten.
Vaak is een dergelijke verstoring in het zonnepaneelsysteem hiermee verholpen. Controleer na 2 à 3 uur of u weer opbrengstgegevens doorkrijgt in uw monitoring app. Wanneer beide handelingen niet toereikend zijn kunt u ons altijd bellen.
Heeft u zich wel eens afgevraagd wat de installatie van zonnepanelen u kost én oplevert? Wij staan u bij met persoonlijk en eerlijk advies.