Hoe fijn is het om samen met een buur of straatgenoot het traject dat uiteindelijk leidt tot de installatie van uw zonnepaneelsysteem te doorlopen?
Dit moet precies de gedachte zijn geweest van onze twee klanten – en tevens buren – uit IJsselstein toen zij begonnen met de zoektocht naar een zonnepaneelsysteem op maat. In het projectblog van deze week staan we uitgebreid stil bij hun installatietraject en het prachtige eindresultaat.
Zonnepanelen in IJsselstein: het eerste contact
In ons kennisblog van vorige week stonden we uitgebreid stil bij het persoonlijke voorbereidingstraject dat onze adviseur met u als klant doorloopt. Het eerste contact dat volgt op uw offerteaanvraag is daarin essentieel. Dit gesprek zorgt er namelijk voor dat we elkaar leren kennen én dat we op basis van onze adviezen en uw wensen tot een eerste vrijblijvende offerte op maat komen.
Voor onze klant in IJsselstein geldt dit ook. Tijdens het eerste contact wordt direct duidelijk dat zij het nodige voorwerk hebben gedaan aangaande de voorkeur voor het type zonnepaneel en de schakeling van de zonnepanelen (serie vs. parallel). Ook wordt er direct aan onze adviseur verteld dat de plaatsing van de zonnepanelen op het beoogde dakvlak een aantal uitdagingen met zich meebrengt. Voor onze adviseur – Kai van de Wiel – is dit heel nuttige informatie. Enerzijds kan de eerste vrijblijvende zonnepanelen-offerte voor onze klanten uit IJsselstein zo gericht worden opgesteld. Anderzijds kan er direct een aantekening worden gemaakt over de mogelijke uitdagingen bij het uitvoeren van het project en kan er met onze hoofdmonteur worden bekeken hoe we dit het beste kunnen aanpakken.
Zonnepanelen in IJsselstein: het klantbezoek
Na de vrijblijvende offerte op maat en het vergelijken van offertes door onze klanten wordt onze adviseur uitgenodigd voor het essentiële klantbezoek. Een offerte die op afstand is gemaakt kan nog zo goed in elkaar zitten, bepaalde zaken moeten altijd ter plekke in kaart worden gebracht. Denk hierbij aan het nameten van het beoogde legplan voor de zonnepanelen. Of de kabel die van de zonnepanelen tot aan de meterkast komen te liggen.
Vragen staat vrij
Onze adviseur die – per fiets – afreist naar IJsselstein gaat eerst in gesprek met beide buren om de vragen die ze hebben aangaande de offerte door te nemen. Zo wordt er bijvoorbeeld besproken wat de verschillen zijn tussen de parallel geschakelde Enphase en SolarEdge systemen, die beiden in een aparte offerte zijn aangeboden. Daarnaast neemt onze adviseur een aantal belangrijke zaken door met onze klanten uit IJsselstein. Zo wordt bijvoorbeeld de product- en rendementsgarantie van de zonnepanelen toegelicht, wordt uitgelegd hoe de montagegarantie op onze werkzaamheden werkt en wordt stilgestaan bij de door onze business partner verzorgde BTW teruggave.
In kaart brengen van mogelijkheden
Naast de vragen van onze klanten uit IJsselstein dient dit klantbezoek ook om de mogelijkheden voor het kabeltraject van de zonnepanelen in beeld te brengen. Hierin is het belangrijk dat onze adviseur een goed beeld krijgt van de verschillende opties om de kabel van de zonnepanelen naar de meterkast te leiden.
In het geval van onze klant in IJsselstein zal het kabeltraject van de zonnepanelen binnendoor worden aangelegd. De zonnepanelen zullen op het schuine dak worden gemonteerd. Vervolgens wordt er op één plek in het dak – onder een dakpan – een gat naar binnen geboord. Via dit gat komt de kabel op de zolder terecht. Vanuit hier hebben we twee opties:
- We maken gebruik van een PV verdeler om via de aansluiting van de wasmachine in de meterkast uit te komen.
- We trekken de kabel door de koof die van zolder naar de kruipruimte van het huis loopt. Via de kruipruimte kunnen we vervolgens met de kabel naar de meterkast traverseren.
Onze adviseur brengt met andere woorden de verschillende opties voor het kabeltraject bij onze klanten in IJsselstein in beeld. Uiteindelijk zullen de monteurs hierin de definitieve beslissing maken. Op de installatiedag van het zonnepaneelsysteem loopt onze elektricien daarom samen met de klant uit IJsselstein altijd de definitieve optie nog één keer na.
Zonnepanelen in IJsselstein: de veilige uitvoering & het eindresultaat
Voor de oplettende lezer die zich afvraagt hoe het zit met de uitdagingen op het dakvlak waar de zonnepanelen worden geplaatst. Hier komt het:
Het dak aan de achterzijde van onze klanten in IJsselstein bestaat uit twee delen. Een lager gelegen dak op de uitbouw en een hoger gelegen dak. Normaliter vormt dit geen probleem bij het uitvoeren van onze werkzaamheden, omdat uitbouwen vaak een plat dak hebben. Bij onze klanten in IJsselstein zijn zowel het dak van de uitbouw als het hoge dak waarop we de zonnepanelen plaatsen schuin. Hierdoor zijn we genoodzaakt om ‘over de nok’ te werken. Veiligheid staat echter voorop en daarom plaatsen we op de installatiedag een zogenaamde valbescherming – of RSS – aan de dakgoot van het huis. Ook bevestigen we ‘dakhazen’ in het dak van de klant. Deze dienen als ankerpunt waaraan onze monteurs zich met een tuigje kunnen zekeren. Op die manier kunnen ze veilig het zonnepaneelsysteem op de twee daken in IJsselstein installeren.
Het dak aan de achterzijde van onze klanten in IJsselstein bestaat uit twee delen. Een lager gelegen dak op de uitbouw en een hoger gelegen dak. Normaliter vormt dit geen probleem bij het uitvoeren van onze werkzaamheden, omdat uitbouwen vaak een plat dak hebben. Bij onze klanten in IJsselstein zijn zowel het dak van de uitbouw als het hoge dak waarop we de zonnepanelen plaatsen schuin. Hierdoor zijn we genoodzaakt om ‘over de nok’ te werken. Veiligheid staat echter voorop en daarom plaatsen we op de installatiedag een zogenaamde valbescherming – of RSS – aan de dakgoot van het huis. Ook bevestigen we ‘dakhazen’ in het dak van de klant. Deze dienen als ankerpunt waaraan onze monteurs zich met een tuigje kunnen zekeren. Op die manier kunnen ze veilig het zonnepaneelsysteem op de twee daken in IJsselstein installeren.
Heeft u zich wel eens afgevraagd wat de installatie van zonnepanelen u kost én oplevert? Wij staan u bij met persoonlijk en eerlijk advies.